E-mel ppjonline@ppj.gov.my dan kami akan sedia membantu dengan semua soalan anda.
Telefon kami di +603 8000 8000 untuk bercakap dengan pasukan Sokongan kami.
Jika maklumat ini tidak mencukupi, sila hubungi :-
Nama : Khairun Nadya Binti Nikman
Bahagian/unit : Unit Pelancongan
No. Telefon : 03-8887 7519
Email : nadya [at] ppj [dot] gov [dot] my
Sila layari laman web rasmi Perbadanan Putrajaya di www.ppj.gov.my
Layari Laman Web www.ppj.gov.my atau facebook page Perbadanan Putrajaya https://www.facebook.com/putrajaya/
Ada. Pusat Infomasi Putrajaya(I-Centre) iaitu di hadapan Kompleks Kerajaan di Parcel B, Presint 1
Pemohon bolehlah menulis surat rasmi dengan menyatakan perkara berikut :
1) Tujuan Lawatan- lawatan
2) Bilangan delegasi/pelawat
3) status ketua delegasi/pelawat
dan dialamatkan kepada :
Pengarah
Bahagian Komunikasi Korporat,
Jabatan Perkhidmatan Korporat,
Perbadanan Putrajaya,
Kompleks Perbadanan Putrajaya,
No 24, Jalan Persiaran Perdana,
Presint 3,
62675 Putrajaya.
Tel: 03-8887 7033
Faks: 03-8887 5013
PPj hanya menyediakan khidmat lawatan berpandu bagi lawatan secara secara berkumpulan dari sekolah menengah, persatuan, agensi kerajaan dan NGO.
Tak perlu. Kebenaran hanya diperlukan bagi mengadakan lawatan berpandu dan bertaklimat di Putrajaya.
Maklumat terperinci boleh dirujuk di http://penggambaran.ppj.gov.my/
Permohonan & maklumat berkaitan penggambaran boleh diperolehi secara atas talian di http://penggambaran.ppj.gov.my/
Permohonan boleh dikemukakan secara atas talian di https://spt.ppj.gov.my/acara
test faq
Sila klik pautan Lupa Kata Laluan di Log masuk.
Maklumat lanjut boleh dihubungi:-
Bahagian : Seksyen Pendakwaan dan Litigasi
No. Telefon : 03-8000 8000 samb 7371/ 7610/ 7259/ 7499/7078
Email : azura [at] ppj [dot] gov [dot] my
Semua rayuan kompaun boleh dibuat melalui https://erayuan.ppj.gov.my. Rayuan kompaun adalah berasaskan konsep the more you delay the more you pay.
The payment of compounds can be made by a few steps -
Monday – Thursday | 8.30 am – 4.45 pm |
Friday | 8.30 am – 12.00 noon |
| 3.00 pm – 4.45 pm |
* must be made in the name of PERBADANAN PUTRAJAYA |
Perbadanan Putrajaya,
Kompleks Perbadanan Putrajaya,
No 24 Persiaran Perdana,
Presint 3, 62675 Putrajaya.
Kadar kompaun yang ditawarkan adalah berbeza mengikut jenis kesalahan dan peruntukkan undang-undang. Kadar kompaun yang dikenakan bagi setiap kesalahan dibentuk berasaskan konsep iaitu The more you delay the more you pay. Sila rujuk jadual di bawah:
SEKSYEN | KESALAHAN PERTAMA | KESALAHAN KEDUA | KESALAHAN KETIGA | |||
| Individu | Syarikat | Individu | Syarikat | Individu | Syarikat |
69 | 200 | 400 | 300 | 600 | 500 | 1000 |
70 | 300 | 600 | 500 | 1000 | 750 | 1500 |
74 | 100 | 200 | 200 | 400 | 300 | 500 |
75 | 100 | 200 | 200 | 400 | 300 | 500 |
76 | 100 | 200 | 200 | 400 | 300 | 500 |
77 | 100 | 200 | 200 | 400 | 300 | 500 |
78 | 200 | 400 | 300 | 600 | 400 | 800 |
82 (5) | 200 | 300 | 300 | 400 | 400 | 500 |
95 | 300 | - | 400 | - | 500 | - |
97 | 1800 | 2000 | 2000 | - | 2500 | - |
107 (5) | 80 | 120 | 120 | 180 | 200 | 250 |
109 | 80 | 120 | 120 | 180 | 200 | 250 |
111 | 80 | 120 | 120 | 180 | 200 | 250 |
112 | 200 | 400 | 300 | 600 | 500 | 1000 |
140 (2)(a) | 200 | 400 | 400 | 800 | 600 | 1000 |
160 | 200 | 400 | 400 | 800 | 600 | 1000 |
161 | 300 | 600 | 500 | 800 | 750 | 1000 |
Mana-mana kesalahan di bawah mana-mana Undang-Undang Kecil yang diperbuat di bawah Akta | 100 | 300 | 200 | 500 | 300 | 800 |
SEKSYEN | JENIS KENDERAAN (kecuali Motosikal bawah 250cc.) | TEMPOH | |||||
| 1 - 15 hari | 16 - 30 hari | 31 -60 hari | ||||
Sek. 48 | Semua jenis kenderaan | 100 | 150 | 250 | |||
Sek. 110 | 100 | 150 | 250 | | |||
Sek. 79(2) Kaedah 12(1) | |||||||
Kaedah 12(2) Kaedah 12(3) Kaedah 12(4) | |||||||
Kaedah 16(1) | |||||||
Kaedah 16(2) | |||||||
- |
| | |||||
- | |||||||
- | |||||||
| |||||||
Kaedah 17B(3) | |||||||
Kaedah 17C (1) | |||||||
Kaedah 17C (2) | |||||||
| |||||||
Kaedah 44 | |||||||
| |||||||
- | Motosikal bawah 250cc. (semua jenis kesalahan) | 50 | 100 | 150 |
• Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974
Mana-mana kesalahan di bawah Akta dan kesalahan di bawah mana-mana Undang-Undang Kecil yang diperbuat di bawah Akta ini boleh dikompuan tidak melebihi lima puluh peratus daripada jumlah maksima denda yang mana kesalahan itu boleh dihukum.
Sekiranya orang yang ditawarkan kompuan tidak membayar kompaun tersebut dalam tempoh yang ditetapkan, pendakwaan di mahkamah akan diteruskan.
Kompaun merupakan satu mekanisma penguatkuasaan yang dibenarkan oleh undang-undang di mana orang yang melakukan kesalahan ditawarkan untuk membayar satu jumlah wang sebagai ganti kepada pendakwaan di mahkamah.
Perbadanan Putrajaya telah diberi kuasa untuk mengeluarkan kompaun berdasarkan beberapa peruntukan undang-undang -
Perbadanan Putrajaya (PPj) atau Perbadanan Putrajaya (PjC) adalah pihak berkuasa tempatan yang mentadbir Wilayah Persekutuan Putrajaya. PPj adalah di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan, dan bertanggungjawab untuk kesihatan dan sanitasi awam, penyingkiran dan pengurusan sisa, perancangan bandar, perlindungan alam sekitar dan kawalan bangunan, pembangunan sosial dan ekonomi, dan fungsi penyenggaraan umum infrastruktur bandar. Ibu pejabat utama PPj terletak di Precinct 3, Persiaran Perdana, Putrajaya.
Perbadanan Putrajaya juga merupakan pengendali perkhidmatan bas Nadi Putra, yang beroperasi di kawasan bandar Putrajaya, Cyberjaya, Kuala Lumpur dan sebahagian Lembah Klang Selatan.
Terdapat sebuah hospital kerajaan di Presint 7 dan sebuah klinik kesihatan kerajaan di Presint 9. Terdapat sebuah klinik kerajaan dalam proses pembangunan di Presint 18 dan tiga (3) lagi tapak yang telah ditetapkan untuk klinik kerajaan di Presint 6, 12 dan 19. Terdapat Klinik-klinik swasta yang beroperasi di pusat-pusat kejiranan di Presint 1 (berhampiran kompleks membeli-belah Alamanda), 3, 8, 9, dan Presint Diplomatik. Walau bagaimanapun, pada masa kini masih tiada hospital swasta yang beroperasi di Putrajaya.