• Ada kemusykilan tentang kami ?

    Ketahui apa yang berlaku dan temukan pengalaman baru di Putrajaya.

    EMEL

    E-mel ppjonline@ppj.gov.my dan kami akan sedia membantu dengan semua soalan anda.

    TELEFON

    Telefon kami di +603 8000 8000 untuk bercakap dengan pasukan Sokongan kami.

    SOALAN SOALAN LAZIM

    Jika maklumat ini tidak mencukupi, sila hubungi :- 

    Nama : Khairun Nadya Binti Nikman

    Bahagian/unit : Unit Pelancongan 

    No. Telefon : 03-8887 7519

    Email : nadya [at] ppj [dot] gov [dot] my

    Sila layari laman web rasmi Perbadanan Putrajaya di www.ppj.gov.my

    Layari Laman Web www.ppj.gov.my atau facebook page Perbadanan Putrajaya https://www.facebook.com/putrajaya/

    Ada. Pusat Infomasi Putrajaya(I-Centre) iaitu di hadapan Kompleks Kerajaan di Parcel B, Presint 1

    Pemohon bolehlah menulis surat rasmi dengan menyatakan perkara berikut : 

     1) Tujuan Lawatan- lawatan

     2) Bilangan delegasi/pelawat 

     3) status ketua delegasi/pelawat dan dialamatkan kepada :

                                              Pengarah
                                              Bahagian Komunikasi Korporat,
                                              Jabatan Perkhidmatan Korporat,
                                              Perbadanan Putrajaya,
                                              Kompleks Perbadanan Putrajaya,
                                              No 24, Jalan Persiaran Perdana,
                                              Presint 3,
                                              62675 Putrajaya.
                                              Tel: 03-8887 7033
                                              Faks: 03-8887 5013

                                              

                                              

    PPj hanya menyediakan khidmat lawatan berpandu bagi lawatan secara secara berkumpulan dari sekolah menengah, persatuan, agensi kerajaan dan NGO.

    Tak perlu. Kebenaran hanya diperlukan bagi mengadakan lawatan berpandu dan bertaklimat di Putrajaya.

    Maklumat terperinci boleh dirujuk di http://penggambaran.ppj.gov.my/

    Permohonan & maklumat berkaitan penggambaran boleh diperolehi secara atas talian di http://penggambaran.ppj.gov.my/   

    Permohonan boleh dikemukakan secara atas talian di https://spt.ppj.gov.my/acara    

    test faq

    Sila klik pautan Lupa Kata Laluan di Log masuk.

    Maklumat lanjut boleh dihubungi:- 

    Bahagian : Seksyen Pendakwaan dan Litigasi

    No. Telefon : 03-8000 8000 samb  7371/ 7610/ 7259/ 7499/7078

    Email : azura [at] ppj [dot] gov [dot] my

    Semua rayuan kompaun boleh dibuat melalui https://erayuan.ppj.gov.my. Rayuan kompaun adalah berasaskan konsep the more you delay the more you pay.

    The payment of compounds can be made by a few steps -

    • Pay by cash, credit card, postal order*, check*, money order* or bank draft* at Customer Service Center, Perbadanan Putrajaya.

    Monday – Thursday

    8.30 am – 4.45 pm

    Friday

    8.30 am – 12.00 noon

     

    3.00 pm – 4.45 pm

    * must be made in the name of PERBADANAN PUTRAJAYA

    • Online pay on PPJ Portal which is www.ppj.gov.my
    • Pay through e-banking Maybank2u.com.my and cimbclicks.com.my
    • Postal order, check, money order or bank draft can be mailed to the following address :

     Perbadanan Putrajaya,
     Kompleks Perbadanan Putrajaya,
     No 24 Persiaran Perdana,
     Presint 3, 62675 Putrajaya.


    Kadar kompaun yang ditawarkan adalah berbeza mengikut jenis kesalahan dan peruntukkan undang-undang. Kadar kompaun yang dikenakan bagi setiap kesalahan dibentuk berasaskan konsep iaitu The more you delay the more you pay. Sila rujuk jadual di bawah:

    • Akta Kerajaan Tempatan 1976

    SEKSYEN

    KESALAHAN  PERTAMA

    KESALAHAN  KEDUA

    KESALAHAN  KETIGA  

     

    Individu

    Syarikat

    Individu

    Syarikat

    Individu

    Syarikat

    69

    200

    400

    300

    600

    500

    1000

    70

    300

    600

    500

    1000

    750

    1500

    74

    100

    200

    200

    400

    300

    500

    75

    100

    200

    200

    400

    300

    500

    76

    100

    200

    200

    400

    300

    500

    77

    100

    200

    200

    400

    300

    500

    78

    200

    400

    300

    600

    400

    800

    82 (5)

    200

    300

    300

    400

    400

    500

    95

    300

    -

    400

    -

    500

    -

    97

    1800

    2000

    2000

    -

    2500

    -

    107 (5)

    80

    120

    120

    180

    200

    250

    109

    80

    120

    120

    180

    200

    250

    111

    80

    120

    120

    180

    200

    250

    112

    200

    400

    300

    600

    500

    1000

    140 (2)(a)

    200

    400

    400

    800

    600

    1000

    160

    200

    400

    400

    800

    600

    1000

    161

    300

    600

    500

    800

    750

    1000

    Mana-mana kesalahan di bawah mana-mana Undang-Undang Kecil yang diperbuat di bawah Akta

    100

    300

    200

    500

    300

    800


    • Akta Pengangkutan Jalan 1987

    SEKSYEN

    JENIS KENDERAAN

    (kecuali Motosikal bawah 250cc.)

    TEMPOH


    1 - 15 hari
    16 - 30 hari31 -60 hari

    Sek.  48

    Semua jenis kenderaan

    100150
    250

    Sek. 110

    100

    150

    250


    Sek. 79(2) Kaedah 12(1)

    Kaedah 12(2) Kaedah 12(3) Kaedah 12(4)

    Kaedah 16(1)

    Kaedah 16(2)

    -

    Semua jenis kenderaan

    100150 250
    -
    -

    Kaedah 12(3A)

    Kaedah 17B(3)

    Kaedah 17C (1)

    Kaedah 17C (2)

    140 (2)(a)

    Kaedah 44

    Kaedah 48(1)  

     -

    Motosikal bawah 250cc. (semua jenis kesalahan)50100150



    • Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974

    Mana-mana kesalahan di bawah Akta dan kesalahan di bawah mana-mana Undang-Undang Kecil yang diperbuat di bawah Akta ini boleh dikompuan tidak melebihi lima puluh peratus daripada jumlah maksima denda yang mana kesalahan itu boleh dihukum.

    Sekiranya orang yang ditawarkan kompuan tidak membayar kompaun tersebut dalam tempoh yang ditetapkan, pendakwaan di mahkamah akan diteruskan.

    • Meletakkan kenderaan menyalahi isyarat lalulintas
    • Meletakkan kenderaan di siar kaki
    • Menjalankan perniagaan tanpa lesen
    • Melakukan pengubahsuaian bangunan tanpa kebenaran 
    • Menjalankan kerja-kerja tanah tanpa kebenaran

    Kompaun merupakan satu mekanisma penguatkuasaan yang dibenarkan oleh undang-undang di mana orang yang melakukan kesalahan ditawarkan untuk membayar satu jumlah wang sebagai ganti kepada pendakwaan di mahkamah.

    Perbadanan Putrajaya telah diberi kuasa untuk mengeluarkan kompaun berdasarkan beberapa peruntukan undang-undang -

    • Undang-Undang Kecil Jalan, Parit dan Bangunan (Pengkompaunan Kesalahan) (Wilayah Persekutuan Putrajaya) 2003;
    • Undang-Undang Kecil (Mengkompaun Kesalahan-Kesalahan) Kerajaan Tempatan (Perbadanan Putrajaya) 2000;
    • Kaedah-Kaedah (Pengkompaunan Kesalahan)(Perbadanan Putrajaya) 2003;
    • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Perwakilan Kuasa) (Perbadanan Putrajaya) 2002; dan Perintah Pengangkutan Jalan (Peruntukan Tempat Letak Kereta) Wilayah Persekutuan Putrajaya) 2002.


    Perbadanan Putrajaya (PPj) atau Perbadanan Putrajaya (PjC) adalah pihak berkuasa tempatan yang mentadbir Wilayah Persekutuan Putrajaya. PPj adalah di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan, dan bertanggungjawab untuk kesihatan dan sanitasi awam, penyingkiran dan pengurusan sisa, perancangan bandar, perlindungan alam sekitar dan kawalan bangunan, pembangunan sosial dan ekonomi, dan fungsi penyenggaraan umum infrastruktur bandar. Ibu pejabat utama PPj terletak di Precinct 3, Persiaran Perdana, Putrajaya.

    Perbadanan Putrajaya juga merupakan pengendali perkhidmatan bas Nadi Putra, yang beroperasi di kawasan bandar Putrajaya, Cyberjaya, Kuala Lumpur dan sebahagian Lembah Klang Selatan.

    Terdapat sebuah hospital kerajaan di Presint 7 dan sebuah klinik kesihatan kerajaan di Presint 9. Terdapat sebuah klinik kerajaan dalam proses pembangunan di Presint 18 dan tiga (3) lagi tapak yang telah ditetapkan untuk klinik kerajaan di Presint 6, 12 dan 19. Terdapat Klinik-klinik swasta yang beroperasi di pusat-pusat kejiranan di Presint 1 (berhampiran kompleks membeli-belah Alamanda), 3, 8, 9, dan Presint Diplomatik. Walau bagaimanapun, pada masa kini masih tiada hospital swasta yang beroperasi di Putrajaya.